محل تبلیغات شما

Related image

 

شاداب سازي معنوي در مدارس بي ترديد تربيت روحي و معنوي نوجوانان بايد از آغاز حيات آنان مدنظر قرار گرفته شود. دين سه جزء اصلي دارد: 1- مذهبي بودن سازماني متضمن عضويت در مؤسسات ديني 2- مذهبي بودن فردي كه تعهد فردي نسبت به دين دارند. 3- عقايد ديني، عقايد هسته اي افراد هستند كه به دينشان و رابطه شان با خداي بوده است. آشنا كردن دانش آموزان با لطافت طبيعت (آب و هوا، آفتاب، كوه، دريا و.) مي تواند نشاط و شادابي را با ادراك طبيعت خداوندي بدست آورد بطوري كه با ديدن هر يك از ابعاد طبيعت حتي بوييدن يك گل احساس لذت و شادماني كند. انجام مراسمات مذهبي مي تواند باعث شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس باشد. راهكارهاي مناسب جهت شاداب سازي مدارس الف) پيشنهاد به مديران 1- نظارت مشاركتي بر فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مدرسه 2- تبادل تجربه موفق مديران در رابطه با شاداب سازي مدارس 3- مطالعه در خصوص شادي و جايگاه آن در تعليم و تربيت 4- استفاده از مديريت مشاركتي كه باعث خلاقيت و ابتكار مي شود. 5- برقراري روابط حسنه در مدرسه 6- افزايش عزت نفس در كاركنان و دانش آموزان با روش هاي صحيح تشويق 7- تشكيل كميته شاداب سازي مركب از مدير، مربي پرورشي، دبير ورزش، هنر، نماينده دبيران، دانش آموزان و انجمن اولياء و مربيان 8- برگزاري اردوهاي سياحتي و تفريحي با نظارت اولياء 9- بها دادن به دانش آموزان كنجكاو و پرسشگر و پرتحرك و شاداب 10- ايجاد فضاي سبز و استفاده از رنگ هاي شاد و جذاب در مدرسه 11- توجه به وضعيت بهداشت محيط مدرسه 12- دادن مسئوليت به دانش آموزان 13- پر بار كردن ساعات ورزش 14- ايجاد كتابخانه مناسب، نمازخانه تميز و جذاب 15- تهيه وسايل كمك آموزشي جهت تدريس بهتر معلمان 16- فراهم كردن برنامه مشاركت اولياء در برنامه هاي شاداب سازي 17- پخش موسيقي آرامبخش در ساعات استراحت - ترغيب كاركنان به استفاده از لباس هاي مناسب با رنگ هاي روشن و همچنين انتخاب رنگ مناسب و شاد براي روپوش دانش آموزان 19- تشويق بهترين طرح در زمينه شاداب سازي 20- اجراي طرح يك روز اداره مدرسه توسط دانش آموزان (در مدارس بخش سعدآباد اجرا مي شود) 21- تشكيل ايستگاه جايزه (بدين صورت كه جوايز مختلفي در طبقات مختلف قرار مي گيرد و ارزش جايزه ها متفاوت است و دانش آموزان با توجه به تعداد كارت تشويقي، حق انتخاب دارند.) 22- ايجاد ايستگاه تلاشگران به منظور معرفي دانش آموزان ساعي در زمينه هاي مختلف علمي- ورزشي و فرهنگي هنري پيشنهاد به معلمان 1-استفاده از روش هاي فعال تدريس 2-استفاده از روش هاي مناسب تشويق و تنبيه 3-عدم استفاده از تنبيه بدني 4- استفاده از وسايل كمك آموزشي 5- برقراري ارتباط حسنه با دانش آموزان 6- ترغيب دانش آموزان به فعاليت هاي گروهي 7- استفاده از روش گردش علمي و نمايشنامه اي 8- جلوگيري از هر نوع برخورد لفظي و بي احترامي به دانش آموزان 9-اختصاص بخشي از كلاس به گفتن لطيفه 10- استفاده از موسيقي سر كلاس درس در موقعيت مناسب 11- تشكيل تيم هاي ورزش معلمان و مسابقه با دانش آموزان 12- بالا بردن آگاهي و اطلاعات در زمينه روانشناسي و تفاوت هاي فردي 13- خواندن قصه ها و داستان هاي جالب و دوست داشتني براي دانش آموزان در كلاس درس انشاء، ديني، ادبيات و. پيشنهاد به مشاوران، مربيان پرورشي 1-معرفي الگوهاي مناسب علمي، ورزشي، فرهنگي به دانش آموزان 2-توجه به بهداشت رواني و جسمي دانش آموزان 3-برگزاري جنگ خنده در مراسم صبحگاهي يا اعياد كه با گفتن لطيفه هاي مناسب و اخلاقي باعث ايجاد شور و نشاط و تخليه هيجاني مي شود. 4-ايجاد تابلوي اعلانات تحت عنوان ايستگاه خنده كه شامل شعرهاي شادي آفرين و لطيفه هاي مناسب مي باشد. 5- استفاده از پيام هاي بهداشتي شاد در تابلوي اعلانات 6- برگزاري جشن ها به مناسبت هاي مختلف 7- برگزاري جنگ شادي خانوادگي در مدرسه 8- برگزاري مسابقات ورزشي، تفريحي، فرهنگي، هنري و علمي بين دانش آموزان 9- آموزش مهارت هاي زندگي (خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، تصميم گيري، حل مسأله، تفكر خلاق، تفكر انتقادي، توانايي حل مسئله، توانايي مقابله با استرس) 10- برگزاري نمايشگاه آثار دانش آموزان 11- برگزاري برنامه هاي صبحگاهي بانشاط و پربار همراه با موسيقي و ورزش 12- كمك جهت رفع مشكلات دانش آموزان 13- ايجاد تفكر مثبت نگري در دانش آموزان 14- ارائه مفاهيم و ظرايف ديني به شيوه هاي جذاب 15- روي آوردن به روش هاي سنتي و پرورشي در محيط مدرسه و اجراي يك برنامه جديد در هر روز يا هفته در زماني مشخص در حدود 10 دقيقه كه زنگ استراحت پيشنهاد مي شود. نتيجه گيري شايد در اولين نگاه احساس كنيم كه انجام همه امور فوق در مدارس مستم پرداخت هزينه هاي سنگين باشد و مسلماً در مدارس دولتي چنين امكاني وجود ندارد، ليكن با كمي تأمل به اين نتيجه مي رسيم كه انجام بسياري از اين پيشنهادات فوق مي تواند با درايت و مديريت صحيح با حداقل بودجه و امكانات انجام شدني باشد. و به اشكال مختلف مي توان شادابي و طراوت را به كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم هديه دهيم و در نهايت جامعه اي شاد داشته باشيم كه اين خود باعث بروز رشد استعدادها و خلاقيت ها در جوانان ما خواهد شد. شاداب سازي و ايجاد روحيه شاد در دانش آموزان و جلوگيري از افسردگي آن ها باعث مي شود افرادي هدفمند، كارآمد و مسئوليت پذير در جامعه داشته باشيم. در اين ميان عوامل متعددي دست به دست هم داده تا اين هدف محقق شود. - مهمترين عامل نقش خانواده است، تربيت فرزند از اوان زندگي و ايجاد نشاط او و پيوند ميان خانواده و مدرسه و تعامل اين دو در ايجاد هماهنگي با هم مي تواند روشي مؤثر براي ايجاد شادابي در فرزند پيدا و اجرا شود. نقش مدرسه، معلمان و ساير اولياء مدرسه بر كسي پوشيده نيست بنابراين با ايجاد مدرسه اي شاد مي توان به پرورش افرادي شاد و كارآمد براي جامعه اي موفق اميدوار بود. به اميد تحقق اين امر مهم. 

ویژگی های مدرسه خوب

شاداب سازی مدارس با توجه به فرهنگ اسلامی

راهکارهایی برای داشتن مدرسه ای شاد

دانش ,آموزان ,مي ,كه ,ايجاد ,مدرسه ,دانش آموزان ,استفاده از ,شاداب سازي ,مي شود ,در مدارس

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها